![]() |
![]() | |
Hledej v katalogu |
Katalyzátor je důležitou a v dnešní době již povinnou součástí výfukové soustavy. Jeho účelem je snížení množství škodlivin obsažených ve výfukových plynech, které jsou následně uvolňovány do ovzduší.
Katalyzátor obsahuje keramickou či kovovou vložku, kterou si můžete zjednodušeně představit jak plástev. Na této vložce jsou naneseny některé vzáné kovy, jako Rhodium či Platina. Tyto materiály při průchodu výfukových plynů způsobují reakci, které mění složení či redukuje množství škodlivin.
Jedná se přeměnu těchto škodlivin:
Katalyzátory řízené se používají u motorů zážehových. Součástí výfukového systému je také LAMBDA sonda, která dle množství zbytkového kyslíku ve výfukových plynech předává informace řídící jednotce a ta neustále dle potřeby upravuje poměr palivové směsi a tím zajišťuje optimální podmínky pro práci motoru i katalyzátoru.
Katalyzátory neřízené se používají u vznětových (dieselových) motorů.
Katalyzátor s keramickou vložkou bývá levnější, než s vložkou kovovou. Nevýhody keramické vložky však jsou vyšší náchylnost k poškození například při nárazu (kámen odražený kolem například), vzhledem k tomu, že keramická vložka je křehčí.
Tyto katalyzátory není vhodné používat s motory na alternativní pohon LPG/CNG. Výfukové plyny při tomto pohonu mívají vyšší teplotu a jsou suché. Zvláště při nesprávně seřízeném motoru tak hrozí poškození vložky roztavením
Katalyzátory s kovovou vložkou bývají nepatrně dražší. Jejich výhoda je však vyšší odolnost na poškození například nárazem a také možnost použití u vozidel s alternativním pohonem LPG/CNG
Originální katalyzátory bývají dražší než katalyzátory univerzální. Jejich nesporná výhoda však je, že jsou přesně určeny na daný typ vozidla, pasují do výfukové soustavy jak z hlediska tvaru, délky trubek či umístění úchytů
Univerzální katalyzátory bývají levnější, než katalyzátory originální. Vlastnostmi a kvalitou mohou být tyto katalyzátory plnohodnotnou náhradou katalyzátorů originálních. Vzhledem k velkému výběru katalyzátorů především dle obsahu Vašeho motoru je možné se vlastnostmi velmi přiblížit ke katalyzátoru originálnímu. Je vhodné volit katalyzátor určený pro objem co nejblíže objemu motoru Vašeho vozu. Nevýhodou je fakt, že tyto katalyzátory nemusí mít přesný tvar jako originální díl a neobsahují přesně tvarované trubky s montážními konci. Musí tak být ručně navařeny do existující výfukové soustavy.
možnosti hledání: | |
---|---|
výfuk | - nalezne položky obsahující výfuk, výfuky, výfukový |
výfuk audi | - nalezne položky obsahující výfuk a zároveň audi |
+výfuk -audi | - nalezne položky obsahující výfuk a zároveň neobsahující audi |
/výfuk /audi | - nalezne položky obsahující výfuk nebo obsahující audi |
Hledaná slova prosím zadávejte s diakritikou, na velikosti písmen nezáleží. |