Navštivte také  >

 Hledej v katalogu
Nákupní košík
0 ks za 0,- Kč
Autodoplňky, Nářadí
Výfuky
Nacházíte se: Filtry pevných částic

Filtry pevných částic

Filtr pevných částic (DPF, FAP)

Filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou zařízení montovaná k dieselovým motorům a slouží k odfiltrování téměř 100% pevných částic, sazí a tím ke zlepšování životního prostředí a výraznému snížení kouřivosti dieselových motorů.

Filtr pevných částic si můžeme představit jako katalyzátor oválného tvaru, umístěný ve výfukové soustavě co nejblíže motoru. Je to proto, že ke správné funkci a regeneraci filtru je potřeba co nejvyšší teploty výfukových plynů. Jeho konstrukce je většinou tvořena z křemičitých sloučenin a tvoří síto, kterým projdou výfukové plyny, ale pevné částice (saze) se zachytí a usadí.

Z důvodu úspory místa v motorovém prostoru a nižším únikům tepla než u dvou dílů se v poslední době často vyrábí filtr pevných částic DPF spolu s katalyzátorem v jednom celku.

Žifotnost filtru pevných částic (DPF)

Životnost filtru bývá okolo 100 000 - 120 000 km. Pokud s vozidlem jezdíme delší trasy, nezřídka je jejich životnost o mnoho delší. Problémem pro filtr pevných částic je situace, kdy je město z velké části používáno pro městský provoz. Vozidlo často jezdí krátké trasy a proces regenerace tak neprobíhá zcela dokonale a často je nedokončený. Saze tak snadněji ucpou filtr až do momentu, kdy jej zcela znehodnotí.

Filtry pevných částic dělíme na suché a s aditivací

suchý filtr - tento filtr funguje bez přidávání aditiv nutných k regeneraci, tedy k přidávání močoviny - známý systém AdBlue. Jeho nevýhodou je, že k regeneraci potřebuje delší čas a vyšší teplotu výfukových plynů.

filtr s aditivací - do filtru je přiváděno speciální aditivum, tzv. močovina, která usnadňuje dohořívání sazí ve filtru, k regeneraci tak postačí nižší teplota výfukových plynů a kratší doba. Nevýhodou je nutnost doplňovat do auta potřebné aditivum.

Provoz a opotřebovávání filtru částic

Provozem DPF, i přes procesy regenerace, časem dochází k jeho ucpávání. Filtr tak klade větší odpor výfukovým plynům a způsobuje v důsledku zhoršení jízdních vlastností, vyšší spotřebu paliva a v konečném důsledku také zničení filtru pevných částic. Současné automobily s dnešní generací filtrů pevných částic jsou proto vybaveny funkcí tzv. aktivní regenerace, kterou provádí samotná řídící jednotka po vyhodnocení stavu zanesení částicového filtru. Regenerace je v podstatě spálení (vypálení) sazí usazených ve filtru pevných částic)Ten se zjišťuje tak, že se před i za částicovým filtrem měří teplota a tlak. Pokud je rozdíl teplot a tlaku už příliš velký, tzn. výfukové plyny mají již velký odpor v průchodu částicovým filtrem, spustí se samotný proces regenerace.

Proces regenerace

Během jízdy dochází jak k pasivní, tak k aktivní regeneraci filtru. Pasivní regenerace probíhá samovolně při dlouhodobější jízdě, tehdy mají výfukové plyny stabilní vyšší teplotu výfukových plynů (cca 400°C) a pomáhají tak dokonaleji spalovat všechny částice sazí.

K aktivní regeneraci dochází automaticky cca co 500km a nebo v momentě, k řídící jednotka detekuje zhoršenou průchodnost DPF filtru (rozdíl tlaku před a za filtrem). Aktivní regenerace spočívá ve zvýšení teploty výfukových plynů úpravou (zvýšením) množství vstřikování paliva. Tím stoupne teplota výfukových plynů až k cca 600°C a pomůže dohoření všech zbylých usazených částic. U některých vozů lze proces regenerace i vynutit.

Poškození filtru pevných částic

Ucpaný filtr pevných částic

Ke zničení filtru pevných částic může dojít převážně nesprávným jízdním režimem, tedy používáním dieselového motoru výhradně na krátké pojezdy po městě, ignorování kontrolek upozorňujících na nutnost provedení regenerace. Řídící jednotka v takovém případě většinou upraví vstřikování paliva a další parametry, aby nedošlo k dalšímu poškození. To sebou nese samozřejmě snížení výkonu a zhoršení jízdních vlastností. V konečném důsledku dojde k úplnému zanesení a ucpání filtru pevných částic a je nutná jeho úplná výměna.

Nucenou regeneraci rovněž mohou provést ve speciálním režimu i pracovníci odborného servisu.

Projevy ucpaného DPF

Ucpaný filtr pevných částic

Ucpaný DPF se projevuje většinou sníženým výkonem motoru, pomalejší reakcí na na sešlápnutí plynu, také většinou stoupá spotřeba paliva. To je dáno tím, jak se řídící jednotka pokouší opakovaně o regeneraci filtru (zvyšuje teplotu výfukových plynů). Z tohoto důvodu také auto nepravidelně silněji zakouří. Pokud se filtr nepodaří regenerovat, přepne se řídící jednotka do nouzového režimu, aby ochránila motor před poškozením.

Pokud problémy s filtrem pevných částic neřešíme, může v konečném důsledku dojít až k poškození samotného motoru nebo turbodmychadla. Pokud je filtr neprůchodný, výrazně stoupá tlak výfukových plynů v hlavě motorů, hrozí například podpálení ventilů, špatné vyplachování spalovacího prostoru atd. V konečném důsledku tak následné opravy mohou vyjít mnohem dráž, než včasná výměna DPF filtru.

Výměna filtru DPF - fakta a pověry

O nahrazení filtru pevných částic či některým běžně používaným, avšak nesprávným metodám řešení potíží s filtrem pevných částic se dočtete v samostatném článku zde.


Líbil se Vám článek? Pomohl Vám? Sdílejte jej..

možnosti hledání:
výfuk- nalezne položky obsahující výfuk, výfuky, výfukový
výfuk audi- nalezne položky obsahující výfuk a zároveň audi
+výfuk -audi- nalezne položky obsahující výfuk a zároveň neobsahující audi
/výfuk /audi- nalezne položky obsahující výfuk nebo obsahující audi
Hledaná slova prosím zadávejte s diakritikou, na velikosti písmen nezáleží.
© 2007-2017 AAAVYFUKY.CZ, všechna práva vyhrazena rychlá navigace  |  obchodní podmínky  |  kontakty  
Nabídka fitrů pevných částic DPF